Elintarviketeollisuus-messut

Kollegat, koneet ja alan uutuudet yhdessä Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messuilla

Tiedote  11.08.2022

Elintarviketeollisuuden ja logistiikka-alan ammattilaiset pääsevät verkostoitumaan, kohtaamaan asiakkaitaan ja kuulemaan alan uusimmat suuntaukset vihdoin syyskuussa. Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messut järjestetään usean vuoden tauon jälkeen Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 14.‒15.9.2022. Molempien tapahtumien pääyhteistyökumppanina toimii ruokatalojen kruunu Valio.

Ammattitapahtumat aloittavat Tampereen Messut -konsernin vilkkaan syksyn. Kauan odotetut kasvokkaiset keskustelut ammattilaisten kesken tuovat piristystä työarjen pyöritykseen.

‒ Ammattimessut toimivat vaikeassa maailmantilanteessa vertaistukipaikkana ja alan uusimpien uutisten sekä trendien kohtaamispaikkana. Kollegoiden ja uusien yhteistyökumppaneiden lisäksi kävijät näkevät elintarviketeollisuus- ja logistiikka-alan laitteita ja viime vuosien aikana kehiteltyjä innovaatioita. Tapahtumat täydentävät toisiaan, sillä Logistiikka-messut tuo lisäarvoa myös elintarviketeollisuuden ammattilaisille. Sisälogistiikan uusimpiin ratkaisuihin tutustuminen avartaa näkökulmia elintarviketeollisuusyritysten arjen ratkaisuihin, sanoo Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messujen projektipäällikkö Heli Lempinen.

Valion viestintäpäällikkö Aino Laakson mukaan huoltovarmuus ja omavaraisuus ovat viime vuosina nostaneet arvostustaan, mikä on lisännyt koko elintarviketeollisuusalan kiinnostavuutta.

‒ Ilmastonmuutos, pandemia, maataloustuotannon vaikea tilanne ja sota Ukrainassa vaikuttavat työhömme merkittävästi. Emme ole päässeet pariin vuoteen kohtaamaan kasvokkain, joten juuri nyt on oikea ja tärkeä aika kokoontua saman katon alle vaihtamaan kuulumiset pitkältä ajalta ja jakaa parhaat oivallukset, yhdessä koko toimialaa kehittäen.

Teemoina vastuullisuus ja joustavaa sisälogistiikkaa

Elintarviketeollisuus-messut kytkeytyy vastuullisuusteeman ympärille. Tapahtumassa on mukana 80 näytteilleasettajaa, jotka tuovat messuhalleihin paikalle tuotantokoneita ja toiminnanohjausjärjestelmät. Mukana messuilla on myös raaka-ainevalmistajat ja ammattihygieniaosaajat sekä pakkausalan asiantuntijat.

Messuteema vastuullisuus näkyy tapahtuman ohjelmasisällössä. Esimerkiksi Valion Head of Packaging Development Juhana Pilkama tulee kertomaan ruokatalon vastuullisista pakkausratkaisuista. Liha ja Ruoka -lehden toimituspäällikkö Ninnu Perälä keskittyy ohjelmassaan liha- ja valmisruoka-alan vastuullisuustalkoisiin. Messuilla mitellään myös leipomoalan SM-joukkuekilpailussa ja palkitaan saunapalvin pelastusoperaation sankareita.

Logistiikka-messuille saapuu 63 näytteilleasettajaa mukanaan ketterät varastonkiertojärjestelmät ja automatisoidut teknologiat. Tapahtuman teema joustavaa sisälogistiikka nousee esille messujen ohjelmasisällöissä. Logistiikan kehittämis- ja yhteistyöverkosto Limowa keskittyy ohjelmassaan esimerkiksi ketterään materiaalinkäsittelyyn mobiiliroboteilla ja tehtaan sisälogistiikan automatisointiin. Messuilla palkitaan myös LOGY ry:n valitsema Sisälogistiikan innovaatiopalkinto. Molempien tapahtumien ohjelmakattaus päivittyy tiivistyvään tahtiin kuljettaessa kohti syyskuuta.

Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messujen yhteydessä vietetään työelämän superviikkoa, kun kahden ammattimessun lisäksi järjestetään myös kansainvälinen turvallisuusalan tapahtuma EuroSafety ja ihmisellistä työelämää esittelevä Työhyvinvointi-messut. EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut alkavat jo tiistaina 13.9. Yksi rekisteröityminen avaa kävijälle ovet kaikkiin tapahtumiin. Ammattilaisten rekisteröityminen Elintarviketeollisuus– ja Logistiikka-messuille on avoinna tapahtumaan saakka.

LISÄTIEDOT: www.elintarviketeollisuus.fi, www.logistiikkamessut.fi
Twitter: @ElintarvikeLogi
LinkedIn: Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messut
#Elintarviketeollisuus, #Logistiikka