Elintarviketeollisuus-messut

Tapahtuman pääyhteistyökumppani

Valiolle vastuullisuus tarkoittaa
konkreettisia tekoja maitotilalta ruokapöytään

Juha Nousiainen Valio

Suomalaisten maitotilallisten omistama meijeri ja ruokatalo Valio on Logistiikka- ja Elintarviketeollisuus 2020 -messujen kumppaniyritys. Valion missiona on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti.

— Tunnemme maidontuotannon ympäristövaikutukset ja vastuunamme on vähentää niitä aktiivisesti. Haluamme nollata maidon hiilijalanjäljen Suomessa vuoteen 2035 mennessä. Tulevaisuuden hiilineutraali maito tarkoittaa, että päästöjä vähennetään ja sidotaan ilmasta vähintään sama määrä kuin niitä syntyy maitotilalla, kuljetuksissa, tehtaalla ja pakkausten valmistamisessa sekä muualla maidon matkan varrella, hiilineutraalin maitoketjun johtaja Juha Nousiainen sanoo.
Tämän päivän kuluttajat odottavat yrityksiltä ratkaisuja ihmiskunnan globaaleihin haasteisiin. He sitoutuvat sellaisiin tuotteisiin ja brändeihin, joiden kanssa jakavat yhteisen arvopohjan. Valiolla vastuullisuus kulkee osana liiketoimintastrategiaa läpi koko tuotantoketjun pellolta pöytään. Valiolla on Suomessa tuotantolaitoksia 12 paikkakunnalla ja noin 4000 työntekijää. Tytäryhtiöt Valiolla on Ruotsissa, Venäjällä, Virossa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Valio on Suomen rakastetuimpia brändejä ja Suomen suurin elintarvikkeiden viejä, jonka vienti kattaa noin neljänneksen Suomen koko elintarvikeviennistä. Vienti sisältää kaupassa myytävien tuotteiden lisäksi elintarviketeollisuuden raaka-aineita: voita ranskalaisiin croissantteihin ja maitojauheita, joista tehdään esimerkiksi jäätelöitä, suklaata ja lastenruokia.